گروه اقتصادی: از آنجا که شرکت نفت سهام شرکت ملی نفتکش را به عنوان وثیقه خرید 27 فروند کشتی ساخت خارج در اختیار دارد، امکان عرضه سهام این شرکت در بورس وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این مطلب، گفت: شرکت ملی نفت برای ضمانت 27 فروند کشتی نفتکش ساخت خارج از کشور، سهام شر کت ملی نفتکش را به عنوان وثیقه نگه‌داشته و به همین دلیل امکان عرضه سهام این شرکت در بورس تا زمانی که این ضمانت عودت داده نشود، وجود ندارد.

محمد سوری در نشست خبری  خود با خبرنگاران در زمینه روند تجهیز و نوسازی ناوگان نفتکش، افزود: با 2 میلیارد و 560 میلیون دلار هزینه 17فروند کشتی که برای ساخت به شرکت‌های خارجی سفارش داده شده تا نیمه اول سال 2009 تحویل خواهد شد و بر اساس قرارداد، نخستین نفتکش ساخت شرکت‌های خارجی را تا سه ماه آینده تحویل می‌گیریم و به فاصله هر 45روز یک نفتکش را تحویل خواهیم گرفت.

وی افزود: این شرکت اکنون 28 فروند کشتی در حال ساخت دارد که از این تعداد 11 فروند در داخل کشور و 17 فروند توسط شرکت‌های خارجی در حال اجراست و با افزوده شدن این کشتی‌ها به ناوگان نفتکش ظرفیت 6میلیون تنی کنونی نفتکش ایران به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.

وی با انتقاد از روند تخصیص اعتبار خرید نفتکش از محل منابع داخلی و طولانی بودن روند استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی، گفت: پیشنهاد تاسیس بانک حمل و نقل توسط بخش خصوصی را ارائه کرده‌ایم چرا که تا 5 سال آینده شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش نیازمند بیش از 5/17میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستند که امکان تامین این مبلغ از محل منابع داخلی وجود ندارد. سوری، افزود: مدت زمان بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای ساخت کشتی از 10 به 8 سال کاهش یافته اما تسهیلات دریافتی از بانک‌های اروپایی 15 ساله است.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش در زمینه ناکار آمدی نظام بیمه کشور در بیمه کردن نفتکش‌ها، گفت: اکنون به معنای واقعی پوشش بیمه‌ای مناسبی برای حمل و نقل دریایی نداریم و تنها بیمه ایران برای بیمه کردن نفتکش‌ها 95 درصد از پوشش شرکت‌های خارجی و تنها 5 درصد را خودش بیمه می‌کند که در زمان دریافت خسارت به دلیل نبود کارشناسان خبره و زمانبر شدن اعزام آنها به محل حادثه از سوی این شرکت، در دریافت غرامت با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: وقتی از طریق شرکت‌های داخلی نسبت به بیمه نفتکش‌ها اقدام می‌کنیم به هنگام دریافت خسارت نمی‌توانیم با شرکت خارجی که 95 درصد بیمه را تقبل کرده ارتباط داشته و آنها را برای پرداخت غرامت متقاعد کنیم این امر موجب شده  اکنون برخی کشتی‌ها را از طریق شرکت‌های بیمه داخلی بیمه کرده و برای تعدادی از کشتی‌ها به طور مستقیم با شرکت‌های بیمه خارجی قرارداد منعقد کنیم.

کد خبر 20673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز